Aktivně působící interim manažeři – členové CAIM: Petr Karásek, Iva Hovadová, Václav Korcan, Jaroslav Vojtěchovský, částečně Radka Šušková
Klíčová slova: záchranná restrukturalizace, krizové řízení, automotive, finální výroba, analýza situace, návrh opatření, akční plán, exekutivní interim řízení, strategie, obchod, export, poprodejní služby, průchod zakázky firmou, plánování výroby, technika a vývoj, systém řízení jakosti a kvalita, řízení rizik, nákup, logistika, výroba, investice, projektové řízení, procesní řízení, zaměstnanci, personalistika, odbory, …
Třetí nejstarší automobilka světa – společnost Tatra – neměla bohužel po roce 1989 štěstí. Několikrát měnila majitele, mnohokrát managementy, strategie i organizaci. Koncem roku 2012 pod americko – indickými vlastníky směřovala nezvratně ke krachu. Počátkem 2013 získali v dražbě akcie zastavené za pohledávky dva čeští majitelé, jejichž cílem bylo tuto legendární značku zachránit. Nicméně záhy zjistili, že to není tak jednoduché, a proto angažovali tým krizových manažerů. Ten připravil detailní analýzu situace a návrhy dalšího postupu na dvouletou restrukturalizaci včetně poměrně detailního a prioritizovaného akčního plánu. V říjnu 2013 započala vlastní restrukturalizace, během roku 2014 byla společnost stabilizována a nastavena nová strategie a jí odpovídající procesy a organizace. V roce 2015 již Tatra Trucks začala generovat zisk, přičemž ekonomické výsledky znamenaly, že prvotní investice se majitelům již za dva roky vícenásobně vrátila a koncem roku 2015 předali krizoví manažeři vedení firmy vlastníkům, resp. jimi vybraným „stabilním“ manažerům, a to i s určitými doporučeními. Jedno z hlavních se týkalo toho, aby společnost rozvíjeli postupně a trpělivě, protože nastavené nové procesy bylo třeba dále stabilizovat a jemně „dolaďovat“, pracovníci si museli nové postupy zažít a bylo třeba také doplnit novou krev na prázdná místa.
Bohužel v letech 2016-2018 se stalo přesně to, před čím tým krizových manažerů varoval. Management začal honbu za kvantitativním růstem, na dodržování nastavených pravidel a procesů nebyl čas, protože bylo nutno vyrábět a vyrábět. Rostly objemy výroby, ale také neprodaných zásob vozů na skladě, rostly pohledávky, závazky, klesala kvalita, produktivita, hospodářský výsledek a s tím také motivace lidí a celková nálada „na palubě“ firmy. Když si vlastníci uvědomili, že negativní vývoj situace nejsou schopni zvrátit, obrátili se znovu na tým původních krizových manažerů. Ti v polovině roku 2018 udělali opět analýzu aktuální situace a navrhli řadu doporučení, včetně nabídky mentoringu nového managementu. Bohužel nový kandidát na GŘ si na poslední chvíli rozmyslel nástup do firmy, a proto se na přechodnou dobu krizoví manažeři před koncem roku 2018 zase vrátili do vedení firmy s cílem jednak zvrátit negativní vývoj situace, opět nastartovat pozitivní trendy ve vnitřním životě firmy a po nedlouhém čase předat firmu novým nástupcům. Nakonec se tato perioda protáhla až do roku 2019, resp. 2020.
Výsledkem byl návrat k původně zavedeným principům fungování a posun některých oblastí ještě dále. Za zvláštní zmínku slouží příprava nové vlastnické strategie pro další rozvoj, výrazný posun v oblasti plánování konstrukční přípravy zakázkové výroby, další zlepšení péče o uživatele v oblasti poprodejních služeb (které byly v mezidobí let 2016-2018 jako komplexní služba zrušeny) a také zlepšení logistiky v oblasti metalurgických polotovarů. Při plánu na revitalizaci fungování Tatra Trucks byl s majiteli pro rok 2019 dojednám plán na dosažení „černé nuly“. Skutečností však byla EBITDA ve výši přes 360 MCZK.
Na obou etapách projektu se z členů CAIM podíleli Petr Karásek, jako vedoucí týmu a interim GŘ, Václav Korcan v roli projektového manažera daného projektu se zvláštním zaměřením mj. na proces průchodu zakázky firmou a procesy plánování, Iva Hovadová jako ředitelka poprodejních služeb a Jaroslav Vojtěchovský jako manažer logistiky. Ve druhé etapě byla ještě na kratší období přizvána Radka Šušková, která se zabývala změnou firemní kultury.