Blog CAIM

VELOBEL – generační výměna pod vedením interim manažera (2019-2020)

Zpracoval Tomáš Pastrňák

Společnost VELOBEL je druhou nejstarší firmou na Jesenicku. Od svého založení v roce 1920 do dnešních dní se firma věnuje výrobě cyklo komponentů jako jsou řídítka, sedlovky, blatníky, nosiče. Největším odběratelem je dnes světový lídr oboru společnost SHIMANO, pro kterou společnost dodává komponenty hlavně pro elektro bicykly. V roce 2018 se manželé Kužmovi, kteří fabriku vlastnili od roku 1997, rozhodli odejít do důchodu. V rodině chyběl nástupce, který by firmu dále řídil. Rozhodli se tedy raději firmu prodat.

Investiční společnost, která do společnosti vstoupila, najala na proces změny interim manažera. Úkol zněl: převzít firmu a připravit střednědobý business plán dalšího rozvoje společnosti, přičemž cílem je vybudovat z VELOBELU předního evropského producenta cyklo komponentů. Dva noví IM převzali firmu po majiteli, který všechna rozhodnutí dělal sám a věděl o každém šroubku ve firmě.  IM převzali ihned po vstupu do společnosti strategické řízení, finanční řízení a obchod. Řízení provozu firmy nechali na 6 měsíců ještě na původním majiteli. Výborný tah. Vznikl prostor několik měsíců sledovat práci zkušeného manažera, který firmu řídil 23 let. Byl čas firmu poznat, seznámit se s kulturou, pracovníky a v klidu, bez časového tlaku připravovat strategii na dalších pět let. Firma v roce 2019 dosáhla historicky nejlepších výsledků hospodaření.

Od ledna 2020 převzal řízení ve firmě IM Tomáš Pastrňák, člen CAIM na 100%. Nastavil se nové principy řízení. Zachovalo se vše dobré, co u předchozího ředitele a majitele fungovalo, provedla se však řada změn. Začal více delegovat a předávat zodpovědnost na střední výkonný management. Přepracovaly se kalkulace výroby a zahájila se implementace nového účetního a informačního systému. IM viděl obrovský potenciál, který nebyl posledních pár let ve firmě využíván. Viděl spoustu možných zlepšení, možností pro rozvoj výroby, její automatizaci a zvýšení efektivity. Viděl firmu jiným pohledem – což je obrovská výhoda nezávislého interim managementu.

Na jaře 2020 přišel COVID 19 - nečekán, nezván. I ve stabilní a fungující firmě zavládla krize. Odběratelé odložili objednávky, největší obchodní partner se potýkal s problémem výpadku polských zaměstnanců ve své výrobě. Měl co dělat, ale neměl kým. Dodavatelé nevěděli, zda budou schopni dodat požadované materiály. Zaměstnanci se báli, nevěděli, co bude doma, co bude v práci. Zkušenosti IM z krizového řízení se nyní náramně hodily. Rychle byl připraven akční krizový plán, sestaven krizový tým. Byly upraveny plány výroby a prodeje, protože výpadek deseti zkušených zahraničních pracovníků výrazně narušil původní plány výroby. Rok 2020 bude z hlediska hospodářských výsledků asi nejhorším za poslední období. Tříměsíční výpadek a významný pokles výkonů firma do konce roku již nedožene. Firma se přesto významně posunula vpřed. Podařilo se to díky tomu, že byl připraven strategický plán řešení situace, management se nezalekl příchodu krize, jednal rychle a efektivně, lidé nezůstali doma, naopak týmy zůstaly pohromadě, dotahovaly se resty. Podnik byl před krizí už docela zdravou firmou, krize ji sice oslabila, ale nezabila. Volný čas se nepromrhal, ale investoval se do oprav, údržby, zlepšení procesu výroby, IM nezastavil naplánované investice a opravy, naopak získal finance z programu COVID II. A hlavně - komunikovalo se, komunikovalo se a komunikovalo !!!

IM zvládl generační obměnu i následnou krizi. Díky předchozí důkladné analýze ve firmě věděl, co dělat. Co firmu posune kupředu, co ji naopak může oslabit. Firma přežila další dvě významné milníky své existence - změnu vlastníka i Covid. Interim manažeři neřídí firmy pocitem. Řídí je s citem a podle předem připravené strategie. Proto jsou často za velice krátký čas úspěšní. I ve Velobelu se ukázalo, jak byl příchod IM pro firmu důležitý. 

Tomáš Pastrňák

Všechny články autora

Další novinky CAIM

Co je nového?

Chci dostávat e-mailová upozornění na aktuality a události