Martin Kratochvíl, Sales Manager, AJKA-SOLUTION s.r.o, člen CAIM
Interim – neboli poskytování vysoce zkušených externích THP pracovníků z oborů řízení kvality, logistiky, projektového řízení, procesního inženýringu, HR a financí – již není v České republice žádným nováčkem. Využití externího pracovníka uvnitř vlastního procesu firmy však nebylo vždy jednoduché a hlavně z počátku byl význam této služby pro jakoukoliv firmu narušen množstvím tzv. poradců-konzultantů.
Nemohu říci, že kvalita těchto prvotních pracovníků nebyla dost vysoká, možná právě naopak – jednalo se často o lidi s vystudovaným MBA, lidi „nabušené“ spoustou teoretických správných vědomostí, nicméně málo z nich provázaných s realitou současného stavu ve firmách. Výsledkem pak bylo, že tento externista po svém krátkém pobytu ve firmě vypracoval rozsáhlý elaborát analýzy nalezených odchylek od ideálního teoretického stavu a, nutno poctivě přiznat, také následnou „bibli“ doporučení co a jak napravit a odstranit.
Zde byl právě největší problém celého výsledku externího poradenství: Za cenu této výsledné zprávy, která ve výsledku stála třeba 200.000 Kč, ve firmě zůstala celá zpráva i s návrhy na zlepšení či odstranění problémů ležet bez dalších následných kroků, využití a dokončení celého procesu. Věřte nebo nevěřte, v řadě firem tam leží do dnes… ?
Inovace, která zasáhla Interim management, přinesla díky těmto prvotním zkušenostem zásadní změnu. Interim inženýři/manažeři/THP začali v rámci své externí práce u klienta normálně pracovat jako „kmenoví“ zaměstnanci, tj. během své každodenní práce tráví čas s výrobními dělníky na shopflooru (na dílně), diskutují s nimi nalezené problémy a ihned jim přímo na místě ukazují různé alternativy, jak ten problém vyřešit.
Díky tomu se systém Interim management posunul z roviny „konzultant“ do roviny „pracovník 2v1“. On totiž interim odvede stejnou práci jako kmenový pracovník, čímž posílí počet pracovníků v procesu, a zároveň při své práci působí jako lektor výuky nové metodiky práce, učí lidi myslet jinak a hledat úspory tam, kde by to normálně člověka v práci nenapadlo. Dnes je tedy interim pracovník opravdu validním přínosem pro firmu, protože se sám zaplatí 2x. Odvede práci a ještě proškolí kmenové pracovníky ve svém kolektivu.
Tím se ale proces inovace nezastavil. Interim pracovníci, např. v naší firmě AJKA-SOLUTION, procházejí pravidelným vzděláváním a zvyšováním kvalifikace v nových oborech (zejména LEAN, automatizace a digitalizace). Navíc pod křídly AJKA-SOLUTION mají přístup ke konzultacím se zkušenějšími kolegy-interimy a k technologiím, které buď sami vyvíjíme nebo prodáváme jako produkty třetí strany. Jedna z našich čerstvých možností rozšíření kompetencí a vzdělání je studium unikátního programu MBA – Kvality management, na kterém spolupracujeme s VŠTE v Českých Budějovicích.