Zpracoval Petr Ševčík
ANC je jedním z největších světových výrobců barev, v ČR je v dekorativních barvách dvojkou. Specifikem českého i slovenského trhu dekorativních barev je distribuce: zhruba pětina objemu se prodá přes hobbymarkety, ale většina prodejů je realizována prostřednictvím tradičních prodejen barev a laků, kde významnou roli hrají sítě (Dům barev, Svět barev, Barevný ráj atd.), kontrolované výrobci. Jednotliví vlastníci prodejen jsou obvykle nezávislí podnikatelé, členové jedné i více sítí. Slabinou ANC bylo, že žádnou síť neprovozovalo. Po nástupu ekonomické krize v roce 2008 pak český trh barev několik let klesal, nicméně pokles tržeb ANC byl opakovaně vyšší než průměrný pokles trhu.
Středoevropské vedení ANC v roce 2013 hledalo nového šéfa česko-slovenské divize dekorativních barev a usoudilo, že v dané situaci je kompetence ve změnovém řízení a rozvoji firem důležitější než zkušenost ze sektoru barev. Vedením divize a transformační misí byl tedy pověřen změnový manažer Petr Ševčík, člen CAIM.
Po převzetí řízení Petr Ševčík identifikoval několik zásadních problematických oblastí: hrozbu ztráty distribuce v tradičním trhu; ohrožení „vlajkové lodi“ ANC – tónovaných barev Dulux; frustrovaný a negativistický obchodní tým. Ředitel Ševčík zavedl okamžitá opatření na zklidnění situace mezi distributory a zrušil neefektivní aktivity nevázané na výkon a výsledky. Česko-slovenský tým převzal iniciativu při vedení projektu nových tónovaných barev a s využitím metody „marginal gains“ jej úspěšně dotáhl do funkční podoby. Obchodní tým dostal jasná pravidla a byl vtažen do hry při vytváření nových iniciativ.
Zásadním krokem bylo vytvoření konceptu „Dulux prodejna barev“, který distributorům přinesl obchodně i marketingově přitažlivou platformu pro prodej výrobků ANC. Síť „Dulux prodejna barev“ měla během dvou let více než sto prodejen v ČR a SR a byla distributory hodnocena jako nejlepší síťový koncept na trhu. Klíčovým faktorem úspěchu byl skvělý tým lokální česko-slovenské pobočky ANC. Výsledkem transformace byl návrat k růstu prodejů, nárůst ziskovosti, vytvoření páteřní distribuční sítě „Dulux prodejna barev“ a ohájení a upevnění pozice lídra v tónovaných barvách.