Blog CAIM

One man show a neproudící informace firmu spolehlivě potopí. Pohled zvenčí vám může zachránit byznys

ALEŠ KUBOUŠEK, zakladatel AJKA – SOLUTION, s.r.o., člen CAIM

Přes 20 let se Aleš Kuboušek zabývá tím, jak zlepšit fungování firem a jejich týmů. Zkušenosti z velkých firem, ve kterých se věnoval zavádění lean managementu neboli štíhlého řízení, digitalizace, oblasti personálního managementu nebo řízení kvality, ho přivedly k myšlence založit vlastní společnost, která jiným firmám nabídne možnost zlepšit jejich vnitřní fungování, a udělat díky tomu výrazný skok v byznysu. „Říkal jsem si, jestli je opravdu nutné, aby firmy musely stále dokola procházet stejným procesem učení se vlastními chybami. Což je sice metoda, která zaručeně funguje, ale je poměrně zdlouhavá a dost se prodraží,” usmívá se manažer. Před pěti lety tak založil společnost AJKA - SOLUTION, ve které se Aleš Kuboušek s kolegy věnuje především oblasti interim managementu a řízení týmů. Jaké jsou podle něj nejčastější bolesti v řízení firem a proč může nevhodně zvolený šéf poslat fungující projekt, tým nebo i celou firmu ke dnu?

Jaké jsou podle vás nejčastější chyby, kterých se dopouštějí manažeři v řízení svých týmů

Asi nikoho nepřekvapí, když řeknu, že většina profesních a byznysových výzev stojí a padá s kvalitou komunikace. Informace musí proudit všemi směry. Firmy, které to pochopily a dokázaly nastavit procesy, které správné předávání informací podporují, mají obrovskou výhodu. Ve firmách, kde stále funguje zastaralé nastavení, v němž si lidé takzvaně střeží své know-how a s nikým nic nesdílejí, v těch se jakýkoli pokrok zastavil. Možná k tomu přispívají i současné trendy, třeba neopodstatněná obava z digitalizace. Lidé mají strach, že budou nahrazeni a uzavřou se radši do své ulity.

Nedostatečná komunikace ale není jediný problém…

Ne není. Špatná komunikace je vlastně jen symptom, projev nebo doprovodný jev mnohdy hlubších problémů. Nejčastější slabiny v řízení firem se dají popsat ve třech jednoduchých bodech:

Za prvé jde o nedostatek relevantních a včasných informací. Jen na jejich základě lze správně provést analýzy a vyhodnocení a plánovat další kroky.

Druhou katastrofou při řízení jakékoliv firmy je tzv. „one man show“ a nespolupráce v týmu. Ta se pak projevuje ve špatně nastavených procesech. Šéf by se měl umět obklopit lidmi, kteří jsou chytřejší v dané problematice než on sám.

Pokud navíc firma trpí absencí vizí a s tím spojených dlouhodobých plánů, je dílo dokonáno. Manažeři pak nevědí, kam jdou, a zaměřují se pouze na krátkodobé cíle. Firma, která chce fungovat a růst, musí mít definovány vize, cíle, misi a hlavně smysl, jinak jí hrozí ztráta směru i růstu. Nejen to je třeba včas a řádně vykomunikovat.

Toto už je poměrně slušný výčet slabých míst, se kterými se dá pracovat. Co byste poradil ostatním a jak se slabými místy pracujete vy?

Já když nevím, nechám si poradit. Podnikání obnáší spoustu obsáhlých aktivit, ve kterých se zkrátka jeden člověk nemůže dopodrobna orientovat. Nabízíme řešení počínaje bezplatnou konzultací až po workshopy, které pomohou slabiny identifikovat a minimalizovat. Máme v týmu mnoho specialistů z různých oborů, dokážeme být trvalou podporou od inovací až po realizaci. My sami pracujeme v podobném duchu. Nikdo nemůže znát všechno.

Pokud se na vás firma rozhodne obrátit, jak to celé probíhá?

Vždy záleží, o jakou oblast naší specializace se jedná a jaké potřeby firma má. Základem je vždy vaše potřeba něco řešit. Pak musíme objektivně zmapovat situaci. Mapování se neobejde bez dat, tedy zdrojů informací, které identifikují jak slabá místa, tak i příležitosti. Bez přehánění mohu říct, že tady je jedno z našich nejsilnějších míst. Dokážeme se na celý problém podívat nezávislýma expertníma očima. Problém totiž často bývá v provozní slepotě stávajícího managementu. Proto je tak důležitý i nezávislý pohled zvenčí. Spolupráce začíná bezplatnou konzultací a zjištěním potřeb a možností klienta. Nikdy nezapomínáme na rentabilitu spolupráce. Protože naše služby jsou založeny na dlouhodobých zkušenostech z oblasti průmyslu, jsme schopni řešit a realizovat různé požadavky a potřeby téměř na klíč nebo jen v rámci konzultací, auditů či analýz. Jsme ale schopni zajistit i potřebné odborníky do provozu zákazníka.

Pokud by někdo zvažoval podporu z vaší strany, jak jste na tom s kapacitou?

Já jsem trochu hnidopich, co se efektivity týče. Zrovna jsem odmítl jednomu zákazníkovi poskytnout specialistu na implementaci SAPu na tříměsíční full time projekt. Takový specialista by byl pro firmu příliš drahý a nebylo by to efektivní využívání jeho znalostí. Takových lidí je dnes opravdu málo. Proto jsme se dohodli na půlročních dozorových a konzultačních dnech. Pro zákazníka to znamená více efektu za třetinu ceny. Troufnu si tedy říct, že kapacit máme dostatek. Neustále nabíráme další spolupracovníky nejen z řad interim manažerů, ale i interní zaměstnance pro podporu zákaznické spokojenosti.

Další novinky CAIM

Co je nového?

Chci dostávat e-mailová upozornění na aktuality a události