Aktivně působící interim manažeři – členové CAIM: Petr Karásek, Radka Šušková, Ladislav Musil, Václav Korcan, Radek Řechka
Klíčová slova: restrukturalizace organizace a procesů, veřejná univerzita, akademické prostředí, školní hospodářské statky, personalistika, nastavení procesů, controlling, ICT, strategie komunikace, consulting, mentoring …
S nástupem nové rektorky přišel požadavek na realizaci komplexní analýzy rektorátu a rektorátem řízených pracovišť – včetně 2 školních statků. Rektorka hledala způsob, jak v konzervativním prostředí univerzity provést důkladnou analýzu, jejíž výsledkem by byl návrh efektivnějšího vnitřního uspořádání rektorátních pracovišť s popisem zodpovědností pracovníků, kteří budou jednotlivá pracoviště řídit. Jejím hlavním argumentem, proč si pro tuto činnost vybrala interim manažery, byla jejich zkušenost s řízením reálných firem, tedy prostředí zcela odlišného od akademického světa. Právě tuto zkušenost chtěla využít a podívat se na procesy rektorátních pracovišť optikou řízení procesů v běžné firmě, která je zdravě nastavena a generuje zisk. Očekávala tak aplikaci prvků firemního řízení na MENDELU, které by pomohly zprůhlednit systém řízení a vnést racionalizaci.
Byl sestaven tým interim manažerů členů CAIM – Petr Karásek, Václav Korcan, Radka Šušková, Ladislav Musil a Radek Řechka, a ten začal mapovat procesy, kterými byla rektorátní pracoviště řízena. Analýza se týkala řízení personalistiky, ekonomiky a správy majetku, kvality, komunikace a vnějších vztahů, ICT apod. Součástí bylo zhodnocení nastavení hlavních řídících procesů, interních služeb, vnitřní organizace, ICT, řízení projektů. Bylo monitorováno i manažerské řízení rektorátu z hlediska organizování, vedení, plánování, kontroly a práce s lidmi.
V průběhu projektu byla takto zrealizována i analýza na Školním lesním podniku Masarykův les Křtiny a Školním zemědělském podniku Žabčice. Výsledkem byla navržená a doporučená opatření a změny směřující k modernizaci těchto pracovišť. Součástí návrhů bylo také nové procesní schéma, které odráželo potřeby odpovídající řízení moderní univerzity a reflektující současné nároky na ni. Na nově vznikajícím oddělení Řízení lidských zdrojů byla připravena adaptace pro manažera, který na tuto nově zřízenou pozici nastupoval.
S výsledky práce týmu byla rektorka i její nejbližší spolupracovníci spokojeni a naplnilo to jejich hlavní očekávání. Byl ukázán současný obraz řízení rektorátu a designován možný obraz budoucí, který by univerzitu posunul v řízení a fungování dále a pomohl budovat moderní akademické prostředí odpovídající 21. století. Realizace navržených opatření už byla plně v kompetenci vedení univerzity. V akademickém prostředí, kde je třeba pro každé zásadnější opatření získat souhlas akademických senátů univerzity i jednotlivých fakult a školských ústavů (složených z profesorů, ale i studentů), správních rad školy i obou školních statků (ve kterých zasedají mj. externisté z různých institucí), odborové organizace, v některých případech i Ministerstva školství, není pro první ženu rektorku v čele této univerzity rozhodně jednoduchá situace. Výsledek bude zřejmý po skončení jejího mandátu.