Zpracoval Dalibor Petrů
Gambro Czech Republic patřila do skupiny, která vyrábí a prodává výrobky pomáhající zachraňovat životy lidí trpících hemofilií, poruchami imunitního systému, onemocněním ledvin a životy zraněných osob.
Vrcholový management skupiny Baxter / Gambro rozhodl u uzavření závodu v Přerově a bylo nutné řídit proces uzavírání a likvidace společnosti, protože finanční ředitel odešel a řádně svoji agendu ani nepředal. Závod měl až do data ukončení naplno pracovat, a proto informace o uzavření byla velmi důvěrná.
Hlavním úkolem interim manažera, kterým byl Dalibor Petrů – člen CAIM, bylo zajistit finanční řízení společnosti před vstupem do likvidace, a v souvislosti s likvidací a zajistit také mimořádný audit ke dni předcházejícímu dnu vstupu do likvidace. Bylo potřeba řídit přípravu uzavření společnosti po právní stránce (příprava likvidace právní entity, ukončení pracovních smluv se zaměstnanci atd.) s právními zástupci společnosti a s likvidátorem. Mimoto také zajišťoval běžný finanční chod.
Všechny přípravy na uzavření společnosti bylo třeba provádět v důvěrnosti a zainteresován byly jen 2 osoby. Před příchodem IM nebyl sestaven žádný plán, co, kdy, jak, kdo bude dělat, nebyl sestaven ani finanční plán zohledňující ukončení výroby, uzavření a likvidaci společnosti. Plánované uzavření a likvidace společnosti nebyla konzultována s právníky, auditory a daňovými poradci.
Interim manažer úspěšně převzal pozici Finančního ředitele, sestavil likvidační plán spolu s finančním plánem, který byl schválen managementem skupiny a který byl pak úspěšně realizován. Rozhodnutí o ukončení činnosti se podařilo utajit až do plánovaného data oznámení a společnost do tohoto data také plně vyráběla, přičemž se IM podařilo stabilizovat i klíčové zaměstnance z finančního oddělení pro celý proces uzavírání i následné právní likvidace. Většina hmotného majetku společnosti (cca 300 MCZK) a všechny použitelné zásoby (cca 120 MCZK) byly prodány nebo zlikvidovány, prostory společnosti byly vyklizeny a vyčištěny mezi dnem ukončení výroby a dnem předcházejícímu vstupu do likvidace a byly bez připomínek předány zpět pronajímateli. Byl proveden audit mimořádné účetní závěrky ke dni předcházejícímu vstupu do likvidace a připraveno daňové přiznání, obojí bez významných problémů. V souladu s likvidačním plánem byl podnik připravený na předání všech finančních funkcí likvidátorovi a externí účetní firmě. Podařilo se plně dodržet časový harmonogram likvidačního plánu a dosáhnout úspory proti nákladům vyčísleným v původním finančním plánu.