Blog CAIM

Jak správně chápat členské příspěvky a ukončení členství

Petr Karásek, místopředseda CAIM

Červen 2024

Přestože provoz asociace z části zajišťuje výbor na neplacené dobrovolné bázi, pro fungování asociace potřebujeme finanční prostředky. Jde například o práci tajemnice, poplatky za členství v dalších organizacích, udržování a modernizace webových stránek, pořádání akcí, marketingové aktivity atd. Doposud jediným zdrojem financí jsou příspěvky od členů.

V základních principech CAIM zakotvených ve Stanovách je uvedeno, že CAIM je neziskovým spolkem. Také jsme si na začátku existence asociace demokratickým hlasováním zakázali možnost, že by cizí firmy nějak významně komerčně využívaly náš spolek a platily za to (například, že bychom na svých akcích veřejně podporovali třeba právní kancelář XY nebo poradenskou firmu ABC atd.). Mohli bychom uvažovat o využití nějakých případných dotací a grantů, ale na to zase nemáme dostatečný aparát, kdo by se o to staral (a přineslo by to s sebou další vynucené náklady). Uvažujeme o tom, že bychom účast na některých akcích pořádaných CAIM zpoplatnili, ale to bychom na druhou stranu museli nabídnout adekvátní služby, aby takovýto výtěžek byl zajímavý. Opět by se o to musel někdo dobrovolně ve svém čase přičinit, což při charakteru naší interim manažerské práce není tak jednoduché.

Mluvím z vlastní zkušenosti, protože podobných akcí pod záštitou nebo pro propagaci CAIM jsme s dalšími kolegy už zorganizovali docela dost, ale všechny byly nekomerční. Nemáme takové postavení, abychom si mohli dovolit uspořádat konferenci pro 250 lidí se vstupným po 3 - 4 tisících korun a se sponzorskými příspěvky v řádu několika set tisíc, jako třeba organizuje TMA své Restrukturalizační fórum. Jsem členem TMA a vnímám, že vždy počáteční impulz je nastartován právě těmi sponzorskými příspěvky zejména z firem, kde členové TMA pracují a působí (poradenské společnosti, banky, pojišťovny, velké právní kanceláře). Tento přístup ale je z principu fungování většiny z nás interim manažerů nemožný, protože působíme jen relativně krátce v cizích firmách, povětšinou v takových, které samy mají finanční problémy.

Nezbývá než se tedy spolehnout na příspěvky od členů. Víte, že jsme před ca 3 lety diskutovali o možném zvýšení příspěvků od členů, a to poprvé po více než deseti letech od doby, kdy při založení spolku byla jejich úroveň nastavena. To jsme ale ještě ani netušili, jaká inflační smršť nás v roce 2023 bude čekat. Příspěvky od členů jsme rozdělili na členský příspěvek, který je poměrně malý, a na poplatek za služby pro členy. Důvodem je daňová uznatelnost úhrady za služby do nákladů pro členy. Rozsah služeb pro jednotlivé kategorie členů byl uveden společně s novou výší příspěvků a poplatků.

Necelé dva roky po výše uvedené změně jsme zaznamenali určité nejasnosti ve výkladu toho, jak by měly probíhat platby u členů, kteří se stanou členy v průběhu roku (nebo změní statut z čekatele na řádného člena), případně ukončí své členství během roku. Proto jsme diskutovali, a nakonec na schůzi výboru 27. 6. 2024 schválili několik doplňujících, spíše vysvětlujících pravidel.

Jak jsem uvedl, příspěvky od členů jsou prakticky jediným zdrojem našich příjmů, a tedy z hlediska plánování a řízení aktivit CAIM je žádoucí, abychom už na začátku roku měli přehled o disponibilních zdrojích, a mohli na lednové členské schůzi navrhnout plán akcí i možnosti jejich finančního pokrytí a už se nám pak „pod rukama“ výše disponibilních zdrojů během roku pokud možno neměnila. Směrem dolů samozřejmě, protože pak bychom asi museli některé již schválené akce kvůli chybějícím penězům rušit.

Proto jsme upřesnili, že členský příspěvek i poplatek za služby se vztahují k období jednoho finančního/kalendářního roku a jsou nedělitelné. Tedy kdo je členem jakékoliv části roku, mj. má foto, CV a kontakty na webu, dostává informace, poptávky, může se podílet na akcích CAIM, je povinen za toto období (celý rok nebo druhá polovina, v případě, kdy se členem stane po 1.7.) na jeho začátku uhradit příslušné platby. Po absolvování příslušných přijímacích procedur je uhrazení celého příspěvku a poplatku prostě vstupní podmínkou. Pokud se rozhodne ze spolku během roku vystoupit, tak s vědomím toho, že se uhrazené příspěvky ani poplatky zpět nevrací. Je férové to vše vědět dopředu a včas, aby se každý podle toho mohl zařídit.

Za sebe se domnívám, že u nově příchozích členů s tím nebude problém. Nedorozumění může nastat v případě, kdy některý stávající člen chce členství ukončit. Protože podle Stanov členství nekončí tím okamžikem, kdy on napíše či sdělí asociaci, že chce vystoupit, ani jeho rozhodnutím, že nezaplatí příspěvek. Okamžikem ukončení členství je ten moment, kdy to výbor na své schůzi vezme na vědomí (a objeví se to v zápisu; má to své důvody). To si možná ne všichni uvědomují, a proto by se mohli divit, že když oznámí své rozhodnutí o ukončení členství v okamžiku, kdy by měl v lednu uhradit fakturu a výbor to vezme na lednové či únorové schůzi na vědomí, že už „čerpal“ služby členství další rok. Mj. i z toho důvodu jsou termíny schůzí výboru zveřejněny dopředu až do konce roku, aby každý věděl, co kdy může učinit.

Diskuse nastala ohledně situace, kdy člen nezaplatí a domnívá se, že tím jeho členství zaniká. Ano – Stanovy znají možnost se s takovým členem, který si neplní jednu ze základních povinností, ze strany spolku rozloučit, a to po marném tříměsíčním urgování platby. Nicméně tím pohledávka za takovýmto bývalým kolegou nezmizí. Teoreticky ji můžeme prodat někomu, kdo se zabývá „vymáháním“, ale to asi nebude vzhledem k výši pohledávky zajímavé. Dobrá pověst a čistý štít je něco, co nám přináší práci a reputaci na trhu. Takže věřím, že k něčemu takovému nebude v asociaci špičkových interim manažerů vůbec docházet.

Protože mohou nastat případy, kdy člen ze zjevně objektivních zdravotních nebo sociálních důvodů nebude schopen vykonávat činnost, má výbor na základě tohoto doplnění možnost individuálního přístupu. Nejde však o přerušení členství, jak se na to již někdo tázal. Jedná se opravdu o solidaritu s kolegou členem, který bude třeba dlouhodoběji nemocen apod.

Protože ve výkladu těchto pravidel byly určité nejasnosti, tak jsme interní dokument Rozložení členských příspěvků a poplatků za služby CAIM, schválený výborem 15. 4. 2021 s revizí z 8. 12. 2021, doplnili právě na schůzi výboru CAIM 27. 6. 2024.                                                        

Ing. Petr Karásek, MBA, LL.M

místopředseda CAIM

Všechny články autora

Další novinky CAIM

Co je nového?

Chci dostávat e-mailová upozornění na aktuality a události